ADELE: KAD PR POSTANE GLASNIJI OD GLAZBE
Nakon šest godina pauze, Adele je izdala album „30“ te nastavila svoje filozofiju nazivanja albuma prema starosti. Prvi je bio „19“, drugi „21“, a predzadnji „25“. Album je izašao u studenom 2021. godine, a najavila ga je singlom „Easy On Me“. Van glazbe, Adele je bila poznata po tom što je dijelila vrlo malo privatnog života, a paparazziji ju nisu mogli često uhvatiti u „out & about“. Nije često davala intervjue i kad bi, to su bili mediji koji su se uklapali u njezin imidž. Bilo kakva javna istupanja su bila rijetka, a teme nisu bile ljubavni život, brak niti roditeljstvo. Više-manje su se razgovori uvijek oslanjali na njezino stvaralaštvo. Pred svjetlima reflektora bi se pojavila samo kada bi imala za to valjan razlog – promocija nove glazbe. U prošlom desetljeću kada su njezine kolege i kolegice urlikali i psovali na dodjelama nagrada kako bi dobili komadić pozornosti i clickbait naslov, ona je bila gotovo misterij.
Adele je narativ usmjeravala na glazbu i uklanjala svaki pokušaj skretanja pozornosti na privatni život. To se promijenilo dolaskom albuma „30“ i sve se zaokrenulo za 360 stupnjeva. Uz mainstream glazbenicu poput Adele će uvijek doći doza špekuliranja i tabloid naslova, ali im nikad prije nije baš ona direktno davala materijala. Sve je bilo prepušteno takozvanim „bliskim izvorima“ kako tabloidne novine i portali vole igrati na kartu kredibiliteta. Adele je odjednom počela detaljnije tumačiti značenje pjesama, pojedinih stihova i kome su usmjereni. Stihovi pjesama bi trebali pronaći svoj put bez prevelike intervencije osobe koja ih je napisala. Kad se krenu objašnjavati postaje očito da se želi nametnuti određeni narativ i pruža se manje mjesta individualnoj interpretaciji. Onda se počne manje raspravljati o pjesmi kao dijelu stvaralaštva već se težište prebacuje isključivo na privatnu sferu.
Intervju koji je označio najveće odstupanje od svega prijašnjeg je onaj s Oprah koji se prikazivao kao dio koncerta „One Night Only“ na američkoj televiziji CBS. Zanemariv dio intervjua je posvećen glazbi, a puno veći svemu ostalom čemu se prije nije davalo niti upola toliko pažnje. To niti ne treba čuditi, jer sigurno Oprah neće s Adele pričati o glazbenim utjecajima, inspiracijama, muzama. Ono što iznenađuje je Adelin izbor Oprah.
Jasno je da je struktura intervjua unaprijed dogovorena što je praksa u većini slučajeva, ali je fokus potpuno promijenjen ako se usporede intervjui za vrijeme promocije albuma „25“. Adele je prvi put ovoliko otvoreno pričala o razvodu i razlozima, čak je otprilike rekla koliko je kilograma izgubila, zašto i kako se to dogodilo te o svom sadašnjem ljubavnom životu. Nemoguće je za očekivati da izjava u kojoj kaže kako je izgubila „otprilike 45 kilograma“ neće eksplodirati na društvenim mrežama i na portalima diljem svijeta i da neće nadglasati one o glazbi. Kao da već do tada nije bilo dovoljno rasprava o njezinom fizičkom izgledu objektivizirajući je do granica koje smo kao društvo trebali davnih dana ostaviti iza sebe. U određenim trenucima, razgovor je čak neugodno gledati jer otkriva previše privatnog života bez obzira na to što su dogovoreni segmenti koji će se plasirati javnosti. To je naročito izraženo kada su pričale o njezinom i očevom odnosu. Posebno je neobično što je odlučeno da se u koncept intervjua ukomponira i vrlo direktno intimno pitanje želi li imati još djece.
Ono što je čak i značajnije od samog sadržaja je timing „One Night Only“ specijala koji se prikazao samo dva dana prije službene objave albuma, 14. studenog. Prema pisanju američkog billboarda, agencija za istraživanje medija Nielsen je objavila podatke da je prijenos gledalo otprilike 9.92 milijuna gledatelja. Prijenos je bio montiran tako da se križao koncert u Los Angelesu u Griffith Observatoryju i intervju u Oprahinom ružičnjaku. Da se stekne dojam količine ljudi koju je serijal privukao za ekrane, „One Night Only“ je uspio nadmašiti gledanost „Oprah with Meghan and Harry“ od pola godine ranije. Ovim preciznim i dobro izračunatim timingom je došlo to tog da se puno više razglabalo o svemu ostalom samo ne o glazbi. Do tog je došlo zbog jednostavnog razloga – tako je postavljen rollout albuma (proces promocije albuma prije nego što se objavi).
Adele je u svojim stihovima uvijek bila ranjiva i nikad nije negirala navode da pjesme nisu osobne. Razlika je što ih nikad nije objašnjavala pred milijunskom publikom. Kada se glazbenik ili glazbenica odluči na kartu eksplicitnog objašnjavanja materije, onda daje materijala za sve ono što ju utišava. Njezine pjesme se bave temama krivnje, oprosta, međuljudskih odnosa s naglaskom na nesretne ljubavi ali i na problematične obiteljske odnose. Na debut albumu pjeva You grace me with your cold shoulder / Whenever you look at me and wish I was her u pjesmi „Cold Shoulder“ dok je na „Rumor Has It“ s hvaljenog „“21“ dodaje dozu ljubomore stihovima She ain't gon' able to love you like I will. Na prvom singlu s predzadnjeg albuma „25“ kontemplira ispjevavajući I'm in California dreaming about what we used to be. Iako se stihovi „Hello“ na prvu mogu protumačiti kao da su usmjereni nekoj drugoj osobi, stavljajući ih u sadašnji kontekst čini se da Adele razgovara s tri verzije sebe – prošlom, sadašnjom i budućom – pokušavajući uspostaviti primirje. Utjecaj slave na njezin život vidljiv je u melankoličnom nokturnu „Million Years Ago“ u stihovima When I walk around all of the streets / Where I grow up and found my feet / They can' look me in the eye / It's like they are scared of me. Samo sedam godina prije u „Hometown glory“ se drugačije prisjećala grada u kojem je odrasla: I like it in the city / When the air is so thick and opaque / I love it to see everybody in short skirts, shorts and shades.
Sve više publika je postalo gladno osobnih detalja iz života ljudi koji im se nalaze u medijatekama streaming servisa. Promocija albuma se svodi na pitanja o ljubavnom životu, dubokoj intimi, a manje na glazbenu pozadinu stvaranja i portretiranja glazbenika kao zaljubljenika u zanat i općenito glazbu. Adele je izbivala s glazbene scene šest godina u kojoj se način promoviranja glazbe rapidno mijenjao kroz mjesece, a kamoli ne kroz godine. Uz to, niti glazbena industrija nije ostala imuna na pandemiju za vrijeme koje su glazbenici morali pronalaziti nove načine za uspostavljanje veze sa svojom publikom kada nisu to mogli učiniti na tradicionalan način – koncertima uživo. Možda je ovo njezin pokušaj uklapanja u novi način funkcioniranja glazbene industrije bez obzira na to što je u intervjuu sa Zaneom Loweom izrazila negodovanje prema stvaranju glazbe za TikTok. Pomalo žalosti što niti glazbenica kao Adele koja je do ovog albuma spojila komercijalni uspjeh i život udaljen od bliceva pokleknula pod nezasitnom i proždrljivom prirodom showbiznisa.